Dermatologia

Dermatologia to dziedzina zajmująca się diagnostyką i leczeniem chorób skóry, włosów i paznokci.

Skóra jest jednym z najważniejszych a zarazem, biorąc pod uwagę jej powierzchnię, największych organów ludzkiego ciała. Pełni nie tylko rolę ochronną, ale i estetyczną. Wszelkie niedoskonałości są widoczne, dlatego mogą być przyczyną kompleksów, ograniczać aktywność towarzyską i zawodową.

Należy jednak pamiętać, że zmiany obecne na skórze również mogą być objawem alergii, uszkodzenia narządów wewnętrznych (np. wątroby, przewodu pokarmowego), zaburzeń metabolicznych (np. cukrzycy), hormonalnych (np. choroby tarczycy) lub chorób nowotworowych. Dlatego bardzo ważna jest dokładna ocena zmian skórnych przez dermatologa, który o ile to możliwe, od razu postawi rozpoznanie albo rozpocznie właściwą diagnostykę (np. zleci lub wykona dodatkowe badania), włączy odpowiednie leczenie i przekaże informacje dotyczące prawidłowej pielęgnacji. Im wcześniej zgłosimy się na wizytę tym większą mamy szansę na wyzdrowienie. Nieleczone lub zbyt późno rozpoznane choroby skóry mogą prowadzić do groźnych następstw (np. nowotworów skóry).

Regularne badanie skóry jest niezwykle ważne. Jeśli zauważycie Państwo nowe, długo utrzymujące się, powiększające lub nasilające się zmiany albo niepokojące objawy dotyczące obecnych „od dawna” zmian ( tj. swędzenie, zaczerwienienie lub zmiana koloru, powiększanie się, krwawienie itp.) należy szybko zgłosić się do dermatologa.

Jakie choroby skóry leczymy?
Łuszczyca
Łojotokowe zapalenie skóry
Atopowe zapalenie skóry (kiedyś nazywane „skazą białkową”)
Wyprysk/ egzema (tzw. kontaktowe zapalenie skóry)- alergiczny/a lub niealergiczny/a (z podrażnienia)
Choroby alergiczne (AZS, wyprysk, pokrzywka, obrzęk naczynioruchowy)
Trądzik
Zakaźne choroby skóry (grzybice, choroby bakteryjne (np. liszajec), pasożytnicze (np. świerzb, wszawica) i wirusowe (np. mięczak zakaźny, brodawki (tzw. kurzajki))
Bielactwo
Łysienie plackowate
Inne choroby włosów, paznokci, błon śluzowych jamy ustnej i okolicy narządów płciowych

Jakie badania i zabiegi wykonujemy?
łyżeczkowanie, krioterapia („wymrażanie”)
- usuwanie mięczaków, brodawek wirusowych
dermatoskopia (ocena znamion barwnikowych, tzw. „pieprzyków”)
trichoskopia (badanie włosów)
badania mykologiczne, w przypadku podejrzenia grzybicy skóry gładkiej, owłosionej skóry głowy lub paznokci
testy alergiczne (skórne i naskórkowe (tzw. płatkowe))
biopsja skóry (pobranie fragmentu zmiany skórnej lub całej zmiany) z badaniem histopatologicznym (pod mikroskopem) w celu potwierdzenia choroby, jeśli zmiany skórne nie są charakterystyczne/ typowe i nie pozwalają na postawienie pewnego rozpoznania

Dermatologia dziecięca

Dermatologia dziecięca to bardzo ciekawa, a jednocześnie chyba najtrudniejsza dziedzina dermatologii. Wymaga nie tylko dużej, stale poszerzanej wiedzy, ale i doświadczenia. Wygląd zmian skórnych, przebieg choroby i leczenie często bardzo się różnią od tego, co widzimy u dorosłych. Dlaczego? Przede wszystkim z uwagi na inną budowę skóry dziecięcej, zwłaszcza u dzieci do 3r.ż.

U najmłodszych pacjentów (noworodki, niemowlęta) zmiany skórne mogą być objawem alergii, nietolerancji pokarmowej lub wynikać, co ostatnio jest bardzo częste, z nieprawidłowej, czasem wręcz niepotrzebnej pielęgnacji delikatnej skóry dziecka.

Dlatego w dermatologii dziecięcej niezwykle ważna jest współpraca pomiędzy dermatologiem, alergologiem, czasem również gastroenterologiem dziecięcym i rodzicami małego pacjenta. Czasem wystarczy tylko zmienić sposób pielęgnacji skóry, czasem zastosować odpowiedniej diety (niekoniecznie eliminacyjnej, hypoaleregicznej)- początkowo „na próbę” na kilka tygodni, a jeśli przynosi efekty po konsultacji z lekarzem przedłużać ją i okresowo zmieniać. Wyeliminowanie („usuniecie”) niektórych pokarmów z diety mamy lub dziecka, bez konsultacji z lekarzem lub przez długi okres, jeśli nie jest to konieczne może nie tylko nie pomóc, ale nawet zaszkodzić (sprzyjając rozwojowi alergii pokarmowej i pojawieniu się ciężkich objawów). Dlatego współpraca pomiędzy lekarzami różnych specjalności jest bardzo ważna, jednak podstawową rolę odgrywa współpraca pomiędzy lekarzem, małym pacjentem i Jego rodzicami.

Jakie choroby skóry u dzieci leczymy?
Dziecięce łojotokowe zapalenie skóry
Pieluszkowe zapalenie skóry
Atopowe zapalenie skóry ( kiedyś nazywane „skazą białkową”)
Wyprysk dziecięcy (tzw. kontaktowe zapalenie skóry)- alergiczny lub niealergiczny (z podrażnienia)
Inne zmiany wypryskowe (wyprysk dłoni i stóp, wyprysk pieniążkowaty, wyprysk potnicowy)
Choroby alergiczne ( AZS, choroby wysypkowe, pokrzywka, pokrzywka barwnikowa- mastocytoza)
Odczyny po ukąszeniach owadów
Trądzik zwyczajny
Zakaźne (infekcyjne) choroby skóry (grzybice, liszajec zakaźny i inne bakteryjne choroby skóry, świerzb,
wszawica, mięczak zakaźny, brodawki wirusowe (tzw. kurzajki)) Łuszczyca
Przyłuszczyca
Bielactwo

Inne choroby wieku dziecięcego (choroby włosów, paznokci, błon śluzowych jamy ustnej i okolicy narządów płciowych).

Jakie zabiegi i badania wykonujemy u dzieci?
łyżeczkowanie, krioterapia („wymrażanie”) - usuwanie mięczaków, brodawek wirusowych
dermatoskopia (ocena znamion barwnikowych, tzw. „pieprzyków”)
wymazy i posiewy ze zmian skórnych lub błon śluzowych, jeśli podejrzewamy zakażenie bakteryjne, grzybicze
testy alergiczne (skórne i naskórkowe (tzw. płatkowe/ kontaktowe))